songteksten met toelichting
cygnet committee
- kritiek op de naïeve idealen van de hippiebeweging in de jaren '60.
- teleurstelling over hoe utopische dromen van vrijheid en liefde omslaan in apathie en nieuwe vormen van onderdrukking.
( ... )
'I believe in the power of good
I believe in the state of love
I will fight for the right to be right
I will kill for the good of the fight for the right to be right'
and I open my eyes to look around
and I see a child laid slain
on the ground
as a love machine lumbers through desolation rows
plowing down man, woman, listening to its command
but not hearing anymore
not hearing anymore
just the shrieks from the old rich
and I want to believe
in the madness that calls 'Now'
and I want to believe
that a light's shining through
somehow
and I want to believe
and you want to believe
and we want to believe
and we want to live
oh, we want to live
we want to live
I want to live
live
memory of a free festival
- Bowie schreef het nummer naar aanleiding van een festival, door hemzelf georganiseerd, ten voordele van zijn artistieke commune (the Beckhenham Arts Lab).
- evocatie van een nostalgische viering van gemeenschap, vrijheid en naïeve vreugde tijdens een zomers festival.
the children of the summer's end gathered in the dampened grass
we played our songs and felt the London sky
resting on our hands, it was God's land
it was ragged and naive, it was Heaven
touch, we touched the very soul
of holding each and every life
we claimed the very source of joy ran through
it didn't, but it seemed that way
I kissed a lot of people that day
( ...)
all the madmen
- Bowie stelt zich de vraag of wie opgenomen is in psychiatrie in werkelijkheid gek is, dan wel of de samenleving buiten de muren van het gesticht krankzinnig is.
- onderliggende angst om zelf de greep op de werkelijkheid te verliezen. Deze vrees raakt aan zijn eigen familiegeschiedenis (halfbroer lijdt aan schizofrenie).
day after day
they send my friends away
to mansions cold and grey
to the far side of town
where the thin men stalk the streets
while the sane stay underground
( ... )
'cause I'd rather stay here
with all the madmen
than perish with the sad men roaming free
and I'd rather play here
with all the madmen
for I'm quite content they're all as sane as me
( ... )
ziggy stardust
- song over de buitenaardse mytische androgyne rockstar 'Ziggy', die als messiasfiguur verschijnt maar ten onder gaat aan zijn eigen succes.
now Ziggy played guitar
jamming good with Weird and Gilly
and The Spiders from Mars
he played it left hand
but made it too far
became the special man
then we were Ziggy's band
( ... )
making love with his ego
Ziggy sucked up into his mind (ah)
like a leper messiah
when the kids had killed the man
I had to break up the band
rock 'n roll suicide
- afsluiter van het Ziggy-verhaal. waarbij Bowie zijn alter-ego ten grave draagt.
-
tegelijk is het een troostende boodschap waarin hij enerzijds de eenzaamheid en uitputting van roem benadrukt maar anderzijds de luisteraar verzekert dat hij 'niet alleen' is.
time takes a cigarette, puts it in your mouth
you pull on your finger
then another finger, then cigarette
the wall-to-wall is calling
it lingers, then you forget
oh-oh-oh, you're a rock 'n' roll suicide
( ... )
oh no, love, you're not alone
no matter what or who you've been
no matter when or where you've seen
all the knives seem to lacerate your brain
I've had my share, I'll help you with the pain
you're not alone
just turn on with me, and you're not alone
let's turn on and be not alone
gimme your hands, 'cause you're wonderful
gimme your hands, 'cause you're wonderful
oh, gimme your hands
time
- meditatie over de meedogenloosheid van kracht, tijd, vergankelijkheid en decadentie.
- de onvermijdelijke confrontatie met sterfelijkheid, zinloosheid en de chaos van het bestaan.
( ... )
breaking up is hard
but keeping dark is hateful
I had so many dreams
I had so many breakthroughs
but you, my love, were kind
but love has left you dreamless
the door to dreams was closed
your park was real dreamless
perhaps you're smiling now
smiling through this darkness
but all I had to give was the guilt for dreaming
we should be on by now
( ... )
sons of the silent age
- de song schetst een dystopisch beeld waarin het individu wel fysiek bestaat maar geestelijk en emotioneel verstikt wordt.
- boodschap van vervreemding en leegte van een toekomst waarin het individu zijn menselijkheid verliest.
- deze boodschap staat in schril contrast met het refrein, waarmee Bowie een spanningsveld oproept tussen uitzichtloosheid en hoop.
( ... )
sons of the silent age
stand on platforms blank looks and note books
sit in back rows of city limits
lay in bed coming and going on easy terms
sons of the silent age
pace their rooms like a cell's dimensions
rise for a year or two then make war
search through their one inch thoughts
then decide it couldn't be done
baby, I'll never let you go
all I see is all I know
let's take another way down (sons of sound and sons of sound)
baby, baby, I'll never let you down
I can't stand another sound
let's find another way (sons of sound and sons of sound)
( ... )
hello spaceboy
- schets van een wereld waarin 'Spaceboy', figuur die wil ontsnappen aan aardse beperkingen maar tegelijk gevangen blijft in routines, verdwaalt in innerlijke en maatschappelijke verwarring.
- Het nummer toont Bowie’s vermogen om maatschappelijke thema’s te vertalen naar explosieve, grensverleggende muziek.
If I fall, moondust will cover me
moondust will cover me
( ... )
spaceboy, you're sleepy now
your silhouette is so stationary
you're released, but your custody calls
and I wanna be free
don't you wanna be free?
do you like girls or boys?
It's confusing these days
but moondust will cover you
cover you
so bye-bye, love
yeah, bye-bye, love
hello, spaceboy
this chaos is killing me
( ... )
slip away
-
nostalgische ode aan het vergeten tv-programma 'the uncle Floyd show'.
- over jeugdherinneringen, dromen en culturele iconen die langzaam wegglippen in de tijd, maar ook over de troost die herinneringen kunnen bieden.
( ... )
don't forget to keep your head warm
twinkle twinkle Uncle Floyd
watching all the world and war torn
how I wonder where you are
sailing over Coney Island
twinkle twinkle Uncle Floyd
we were dumb but you were fun, boy
how I wonder where you are
( ... )
a better future
- gebed om een betere wereld, waarin Bowie zich richt tot een soort hogere macht en vraagt om bevrijding van leugens, slechte kunst en oppervlakkigheid. Het nummer balanceert tussen hoop en cynisme.
- over transformatie ook en de verlossing van negatieve krachten die de persoon gevangen houden.
( ... )
please make sure we get tomorrow
all this pain, all this sorrow
I demand a better future
or I might just stop needing you
I might just stop needing you
give my children sunny smiles
give them warm and cloudless skies
I demand a better future
or I might just stop loving you
loving you, loving you
( ... )
where are we now?
- terugblik op zijn Berlijnse periode (late jaren '70).
- intieme en melancholische reflectie op tijd, herinnering en vergankelijkheid.
- de toon is opvallend ingetogen en fragiel.
had to get the train
from Potsdamer Platz
you never knew that
that I could do that
just walking the dead
sitting in the Dschungel
on Nürnberger Strasse
a man lost in time
near KaDeWe
just walking the dead
where are we now?
where are we now?
( ... )
blackstar
- boodschap: zie bespreking bij de plaat;
- 'I'm a blackstar': krachtig statement over zijn uniek en ongrijpbaar kunstenaarschap.
- de song wisselt tussen donkere jazzy passages en ritmische elektronische secties, waardoor hij onheilspellend en hypnotiserend overkomt.
in the villa of Ormen, in the villa of Ormen
stands a solitary candle, ah-ah, ah-ah
in the centre of it all, in the centre of it all
your eyes
I can't answer why (I'm a blackstar)
just go with me (I'm not a filmstar)
I'ma take you home (I'm a blackstar)
take your passport and shoes (I'm not a popstar)
I'm a blackstar, way up, on money, I've got game
I see right, so wide, so open-hearted pain
I want eagles in my daydreams, diamonds in my eyes
(I'm a blackstar, I'm a blackstar)
( ... )
lazarus
- 'Lazarus' verwijst naar de bijbelse figuur die door Jezus uit de dood wordt opgewekt. Metafoor voor wedergeboorte en voortleven.
- reflectie op zijn nakend levenseinde.
look up here, I'm in Heaven
I've got scars that can't be seen
I've got drama, can't be stolen
everybody knows me now
look up here, man, I'm in danger
I've got nothing left to lose
I'm so high, it makes my brain whirl
dropped my cellphone down below
ain't that just like me?
( ... )